اهداف اصلی مجموعه مباحث «مهارت‌های فرهیختگی»

  1. ارائه روش‌ها و الگوهایی به منظور فضاسازی بلندنظرانه، توان‌مندسازی مخاطبان و نسل جدید به نحوی که بتوانند در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، تبلیغی و مهندسی فرهنگی کارائی مناسبی داشته باشد.

مجموعه اول: مهارت‌های فردی و روابط اجتماعی

    مهارت‌های دهگانه سازمان بهداشت جهانی و یونسکو - به بسته علم زندگی منتقل شد.

  1. توانایی و مهارت‌های خودآگاهی
  2. توانایی و مهارت‌های ارتباطی
  3. توانایی و مهارت‌های برقراری روابط بین فردی سازگارانه
  4. توانایی و مهارت‌های همدلی با دیگران
  5. توانایی و مهارت‌های تصمیم‌گیری
  6. توانایی و مهارت‌های حل مسئله
  7. توانایی و مهارت‌های تفکر خلاق
  8. توانایی و مهارت‌های تفکر نقادانه
  9. توانایی و مهارت‌های رویارویی با هیجان‌ها (غم، خشم، شادی، …)
  10. توانایی و مهارت‌های رویارویی با استرس‌ها

مجموعه دوم: مهارت‌های ویژه تفکر و تفکر انتقادی

مهارت‌های آموزش سواد رسانه‌ای و تفکر انتقادی و فنون نقد و روش‌های تحلیل محتوا - همراه با اصول تبلیغ و اقناع و بازاریابی - به بسته دوران ما منتقل شد.

مجموعه سوم: مهارت‌های تکنیکال

  1. مهارت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات
  2. مرجع شناسی اطلاعات
  3. اصول و ادبیات مدیریت و برنامه‌ریزی
  4. روش مطالعه و تحقیق
  5. آموزش‌های روش مطالعات آشکار
  6. آشنایی با مفاهیم و اصول آینده‌نگری و آینده‌پردازی
  7. فنون مذاکره و مصاحبه
  8. آموزش زبان بدن
  9. مهارت سخنوری متناسب با ویژگی‌های عصر جدید
  10. مهارت نگارش متناسب با ویژگی‌های عصر جدید
  11. آشنایی با امکانات و ابزارهای مختلف زبان آموزی (عربی و انگلیسی)

مجموعه چهارم: مهارت‌های ویژه هدایت و اهتداء دینی

  1. آشنایی با مفاهیم، اصول و روش‌های مهندسی فرهنگی
  2. آشنایی با جریان‌های فرهنگی و... مرتبط در جامعه و جهان
  3. آشنایی با فرهنگ مشارکت و راه‌کارهای عملیاتی آن
  4. آشنایی با اسناد بالادستی نظام
  5. مهارت تدریس و آموزش
  6. اصول کار گروهی و تشکیلاتی
  7. فنون مناظره
  8. مهارت کتمان و سکوت

مجموعه پنجم: برندسازی

  1. آشنایی با امکانات مختلف ادامه تحصیل و کسب برند علمی
  2. آشنایی با امکانات و الگوهای مختلف رشد اقتصادی و کسب برند اقتصادی - کارآفرینی و خلاقیت اقتصادی
  3. آشنایی با الگوها و امکانات مختلف کسب برند اجتماعی